11 maja 2014

Nominowane humbaki

Witajcie!
Dziś notka będzie dłuuuga, bo dopadły mnie nominacje. Ale o nich na końcu.
Wreszcie zakończyłam opowiadanie na konkurs, więc mam trochę więcej czasu. Z tej okazji spróbuję wziąć się za uzupełnianie zakładek. Chyba, że zacznę trzeci tom Pieśni lodu i ognia. Wtedy będę stracona :P.
 W szkole  ciężko - żeby się porządnie nauczyć, trzeba zarywać noce. A rano budzą mnie śpiewające słowiki. Kocham ptaki, ale gdy drą się o czwartej nad ranem mam ochotę rzucić w nie widelcem :/.

Dobra, koniec narzekania. Jako zwieńczenie tegoż wstępu wstawiam Wam moją najnowszą "delfinią" książkę:

Znalazłam ją w bibliotece Babci. Należała do mojej Mamy. Informacje w niej zawarte nie są już najświeższe, ale ma świetne ryciny ukazujące anatomię i opisy początków trzymania delfinów w niewoli.

Przechodzimy do tematu. Miałam pewien problem z jego wybraniem, ale w końcu wybór padł na humbaki. Najpierw planowałam notkę o albinosach wśród waleni, lecz stwierdziłam, że najpierw zajmę się gatunkami, które będę chciała tam przedstawić. Żeby wszystko było jasne. W dodatku dawno nie było niczego o fiszbinowcach, tak więc dziś przed Państwem humbaki czyli inaczej mówiąc długopłetwce!

Ich łacińska nazwa to Megaptera novaeangliae.Jest jedną z nazw, które recytuję w "nocy o północy". Same wieloryby są dość dobrze poznane, więc z pewnością je kojarzycie. Często występują w filmach przyrodniczych. Charakteryzują się dużymi płetwami piersiowymi oraz guzkami na głowie, które są pozostałościami po mieszkach włosowych (walenie pochodzą od ssaków lądowych, są spokrewnione z parzystokopytnymi. Kiedyś Wam to szerzej opiszę.). Ich rozmiary są dość znaczne (do 17 metrów). Waga dochodzi do 45 ton. Samice są większe.Na ich skórze rosną pąkle i zawszele. Długopłetwce odżywiają się krylem i małymi rybami. Pokarm pobierają tylko w lecie, gdy przebywają w wodach polarnych.W zimie migrują do cieplejszych wód, aby urodzić potomstwo. Rocznie mogą przebyć do 25 tysięcy kilometrów.

Młode humbaki przebywają z matką do 4 roku życia. Są karmione różowym (!), bardzo tłustym mlekiem. Masa urodzeniowa to ok. 2 tony. Jak wszystkie walenie przychodzą na świat ogonem na przód. 

Wieloryby te mają różne sposoby komunikacji. Wykonują efektowne wyskoki ponad wodę a także śpiewają. Robią to wyłącznie samce. Pieśń taka może trwać nawet 24 godziny!

W polowaniu wykorzystują bardzo ciekawą taktykę. Stado otacza ławicę, naganiając ryby płetwami. Jeden z długopłetwców wypuszcza bańki powietrzne ku powierzchni. Czasami ogłuszają zdobycz niskimi dźwiękami. 

Każdy humbak ma inny wzór na płetwie ogonowej, jak w przypadku linii papilarnych u ludzi. Gatunek nie jest zagrożony dzięki zaprzestaniu masowych polowań.






Żródła:
info - własne, wikipedia
zdjęcia - wikipedia, wyborcza.pl, dinoanimals.pl
wideo - klik
A teraz czas na nominacje! Zacznę od prośby - nie nominujcie mnie już! Chodzi o to, że po prostu to się nigdy nie skończy! Dziękuję Wam za docenienie, ale na tym już poprzestańcie :P Nie mam do nikogo pretensji, cieszę się, ale wystarczy. 

Ze swojej strony pragnę nominować tylko dwa blogi:
- http://troublesome-girl.blogspot.com/
- http://jestem-happy.blogspot.com/
+ jeśli ktoś chce, to z chęcią dopiszę go do listy.
Nie chce mi się wymyślać pytań - napiszcie 11 faktów o sobie.
Specjalnie dla Miki:
1. Największa wpadka?
2.Trauma z dzieciństwa.
3.Najbardziej wciągająca książka?
4.Ulubiony serial?
5. Najbardziej znienawidzona piosenka?
6. Wcześnie wstajesz czy chodzisz późno spać (sowa czy skowronek)?
7.Motto życiowe?
8. Ulubiony dzień tygodnia?
9. Najnudniejsza książka?
10. Kolor oczu?
11. Lubisz odpowiadać na pytania z LA?

Pierwsza nominacja od Sophiji, współautorki tego bloga.
1. Twój ulubiony kolor?
Niebieski zawsze i wszędzie.
2. Ważne dla Ciebie miejsce...
Raciechowice, wieś pod Krakowem, gdzie co roku spędzam najpiękniejszą część wakacji.
3. Kim chciałaś zostać w dzieciństwie?
Weterynarzem albo piosenkarką.
4. Które ptaki najbardziej lubisz?
Nie wiem, może gołębie? Wszystkie uwielbiam!
5. Podaj cytat, który jest dla Ciebie wyjątkowy.
"A co Ciebie obchodzi co myślą inni?" - motto mojego życia :P. Autorstwa Arline Greenbaum, która zanim zmarła młodo na gruźlicę ciągle powtarzała to zdanie mężowi, Richardowi P. Feynmanowi. 
6. Gdybyś miał możliwość przeniesienia się w czasie, gdzie byś się znalazł?
Nie mam pojęcia! Ale chyba w Paryżu lat dwudziestych. Hemingway...
7.Podaj bohatera z książki, z którym mógłbyś się zaprzyjaźnić.
Trochę by tego było! Ale pierwsze co mi przychodzi do głowy to Daenerys.
8. Najładniejsze imię.
Tomek oczywiście! :P
9.Jaka książka zrobiła na Tobie duże wrażenie?
Też dosyć wiele. Na ten przykład "Władca Pierścieni" - tyle nieprzespanych nocy.
10. Jaki język najbardziej lubisz?
Łacina.
11. Kolor Twoich oczu.
Niebiesko-szaro-zielone z brązowymi kropkami :P

Druga nominacja od Wikusi B z http://blackfriesianstudio.blogspot.com/.
  1. Masz jakiegoś zwierzaka?
Yoreczkę Tilusię alias Śmierdziela :P.

2. Twoje trzy ulubione zespoły?
Oscar Peterson Trio, Keith Jarrett Trio a z niejazzowych to te rockowe, na ten przykład Rolling Stonesi.
3. Jakie lubisz gry komputerowe?
Nie lubię. Kiedyś grałam w Simsy, ale zaprzestałam.
4.Mieszkasz w mieście czy na wsi?
W mieście.
5. Lubisz lody?
Oczywiście, ale tylko czekoladowe.
6. Jaka jest Twoja ulubiona rasa konia?
Nie potrafię wybrać. Może achały, a może hucuły?
7.Czy jeździłaś konno?
Tak, wiele razy.
8.Twoja ulubiona piosenka?
Trudny wybór. Może to? https://www.youtube.com/watch?v=mQwRhMn6D2U
9.Twój ulubiony film?
Nie potrafię wybrać. Jednym z ulubionych jest Forrest Gump i Dziennik Bridget Jones, który oglądam gdy jest mi źle, chociaż jest głupi :P.
10. Co lubisz robić?
Czytać, latać bez celu po Internecie, rozmyślać, słuchać jazzu, robić filmiki, spać, robić zdjęcia i wiele innych.
11.Lubisz rysować?
Całkiem, ale nie zawsze mi to wychodzi.

Trzecia nominacja od Emci z http://schleichemci.blogspot.com/. 
1. Masz rodzeństwo? ( jak tak to współczuję i przybijam pjone xD )
 Nie! I nie martwi mnie to, ani nie cieszy. 
2. Imię ulubionego konia? ( może być z filmu itp. )
 Bahama 
3. Gdybyś miała się ze mną spotkać ( meet figurkowy :3 ) zrobiłabyś to? ( tu jestem ciekawa odpowiedzi xD ) 
Raczej tak, czemu nie? 
4. Czy jesteś pegasis? 
Z pewnością!
 5. Kochasz border collie, co nie? :>
 Wszystkie psy są kochane. 6. Schleich czy Breyer?
 Breyer
 7. Pies czy koń?
 I pies i koń.
 8. Rzeczy, bez których nie przeżyjesz?
 :3 Książki. 
9. Twoje ulubione foto? :D ( wstaw
(Moje, nie tykać!) Wstawiłabym inne, ale nie wstawię :P (Miki, Sophija, Kika - Wy wiecie) 10. Czekolada gorzka, mleczna czy biała? ^^
Gorzka. 11. Czy cieszysz się, że to już ostatnie pytanie? xD Tak serio - czy uważasz, że drogie czapraki itp. są potrzebne? Czy warto mieć swoje czy korzystać ze szkółkowych?
 Zależy jak leży, czy masz czas na własnego itp. Co do czapraków, to chyba najważniejsze, żeby były porządne.
Ostatnia jest od Kari z http://blubeberry.blogspot.com/.
1. Jeździsz konno?
Tak.
2. Jeśli tak: jak długo? jeśli nie: czy zamierzasz?
Od piątego roku życia, ale nieregularnie.
3. Twój ulubiony gatunek książkowy?
Czytam wszystko, co wpadnie w łapę.
4. Ostatnio obejrzany film?
Blackfish. Nie oglądajcie tego, robi Whiskas z mózgu!
5. Ulubiony gatunek muzyczny?
Chyba jazz, ale lubię też rocka i klasyczną.
6. Ulubiony zespół/wokalista?
Dużo tego. Może Aretha Franklin?
7. Co lubisz robić?
Odsyłam do nominacji od Wikusi.
8. Lubisz meduzy?
Nie przeszkadzają mi. Są ładne.
9. Czy wierzysz w działanie karmy?
Trochę.
10. Jaka kultura cię interesuje?
Najbardziej chyba starożytna Grecja.
11. Życiowy cytat lub mądrość życiowa przez cb wywnioskowana?
Przyjaciele przyjaciółmi, rodzina rodziną, ale i tak nikt tak jak pies nie pocieszy.

Yeah, skończyłam! Chyba wszystko. Do Sophijki - to co jest pod Twoją notką należy do Ciebie kochana :*!

Miłego tygodnia!
M
Edit: Biorę udział w konkursie na blogu http://konie-schleich-blog.blogujaca.pl/.

9 komentarzy:

  1. Oh, wredna istoto :P
    Jak dobrze, że ludzie nie potrafią śpiewać tak głośno jak humbaki... oczywiście nie mam na myśli Malii, czy Miki, a ludzi z mojej klasy :D
    No pewnie, że tamto zdjęcie jest piękne... och, taka grecka uroda!

    OdpowiedzUsuń
  2. "Jak dobrze, że ludzie nie potrafią śpiewać tak głośno jak humbaki... oczywiście nie mam na myśli Malii, czy Miki, a ludzi z mojej klasy :D"- czy to aluzja do naszych (Malii i moich) piosenek z Glee? ._____.

    Malia, weź wymyśl jakieś fajne i sensowne pytania! xD Bo ja chcę jakiś post opublikować, a nie napiszę 11 faktów o sobie, no szanujmy się, od czego jest zakładka "O mnie".

    Bo my wiemy o co chodzi, yhm. Yhm, yhm.

    No, pozdrawiam. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam na myśli dokładnie to, co napisałam :P. Należycie do tej niewielkiej grupki osób, które powinny śpiewać głośno... a moja klasa np. podczas śpiewania Bogurodzicy - to było paradne!!

      Usuń
    2. Masz, kobieto męcząca :P

      Usuń
  3. U mnie czasami sie zdarza ze o 5 cwierkajawszystkie jakie tylko by mogly . Denerwuje mnie to strasznir ale oczywiscie lubie posluchac ich pieknego spiewu w dzien . Pozdrawiam u nas n/n
    schleich-pasja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Malia: nie szkodzi :).
    O, humbaki!Wreszcie coś o czym mam jakieś pojęcie :P.
    Różowym mlekiem?W sensie, że o smaku truskawkowym xD?
    Ale wielkie te humbaki O.o...A wielorybiej pieśni miło się słuchało :].Poza tym...Fajny brzuszek (w sumie to ogromne brzuszysko :P) :D.
    "Władca Pierścieni"...Zyskujesz u mnie kolejne punkty :D!
    Pozdrawiam
    Aredhel

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiedziałam, że te nominacje będą, jak epidemia. :P
    Humbaki śliczne i zdjęcie również. :) Bardzo ciekawe.
    Bardzo ładną okładkę ma ta książka, widać, że troszkę starawa. ;)
    U mnie nowy wpis, zapraszam! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratuluję udziału w konkursie. Wyniki już są.

    Pozdrawiam
    Milka;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za nominację. Szczerze mówiąc nie byłam zaskoczona :*

    OdpowiedzUsuń